system

Fujifilm XT-4
• Fujinon XF 8mm f/3.5 R WR
• Fujinon XF 16mm f/1.4 R WR
• Fujinon XF 23mm f/1.4 R
• Fujinon XF 56mm f/1.2 R

Na jakość pracy fotografa nie mają wpływu wyłącznie specyfikacje techniczne sprzętu. Liczy się również to jak naturalnym narzędziem w moich dłoniach jest aparat, z jaką wygodą się go obsługuje oraz jak bardzo intuicyjnie do niego podchodzę. Fujifilm to aparat o dwóch obliczach – z jednej strony techniczna perfekcja, z drugiej strony bezpośrednie nawiązanie do ziarnistej, analogowej ery fotografii. Pełne uszczelnienie pozwala na swobodne fotografowanie w każdych warunkach. W reportażu mogę być blisko, w samym środku akcji – aparat jest dyskretny, cichy, pozwalając być częścią wydarzenia rejestrując szczere emocje i dynamikę. W portrecie doskonale sprawdzi się charakterystyka konstrukcji optycznej obiektywu 56mm o świetle 1.2, a także reprodukcja kolorów mogąca zbliżyć się do specyfiki negatywów takich jak Kodak Portra, Fujicolor Pro 400H czy Kodak Vision 250D. Przy fotografii produktowej oraz fotografii nieruchomości znaczenie będzie mieć wysoka rozdzielczość oraz ilość rejestrowanych detali, szczególnie w najjaśniejszych i najciemniejszych obszarach dzięki dużej rozpiętości tonalnej. Szerokokątne obiektywy 8mm (pole widzenia 120°) oraz 16mm (pole widzenia 90°) pozwolą na sfotografowanie i sfilmowanie każdego rodzaju wnętrza.

Fujifilm XT-4 doskonale radzi sobie również z nagrywaniem wideo: w zakresie filmowania pozwala na rejestrację obrazu 4K 10bit do 60 klatek na sekundę lub materiału slow-motion w FHD aż do 240 klatek na sekundę. Możliwość zapisu plików jednocześnie na dwóch kartach pamięci znacząco zmniejsza ryzyko utraty materiału. Płaski profil F-LOG pozwala na zarejestrowanie możliwie największej ilości informacji z filmowanej sceny, a następnie dopasowanie kolorystyczne względem wymagań klienta.

_

Asahi Pentax MX
• SMC Pentax-A 28mm f/2.8
• SMC Pentax-M 50mm f/1.4

Aparat analogowy pamiętający przełom lat ’70 i ’80. Towarzyszy mi już 15 lat, a w 2021 roku przeszedł serwis. Niezawodny, zgrabny, w pełni manualny, nie wymaga do działania baterii. Doskonale sprawdzi się przy sesjach wymagających doskonałych kolorów i charakteru, jaką cechuje się fotografia analogowa.

Negatywy skanuję osobiście na dedykowanym pod format 35mm skanerze Plustek OpticFilm 7300 generując surowy plik wyjściowy z maksymalną możliwą ilością informacji (.dng) a następnie przetwarzam go cyfrowo na pozytyw.

_

Panasonic RX7
Kamera analogowa z 1996 roku na kasety VHS-C z wbudowaną stabilizacją obrazu oraz bardzo jasnym obiektywem z wysokiej jakości zoomem. Posiadam dwie sprawne sztuki + trzecią w częściach na zapas. Jedna z nich to egzemplarz rodzinny, który pamiętam z moich dziecięcych wakacji późnych lat ’90. Znaleziona w piwnicy w 2020 roku w doskonałym stanie doczekała się kolejnych kadrów. Korzystając z niej przekonałem się, że praktycznie nie istnieją warunki, w których by sobie nie poradziła. Artystyczny klip muzyczny lub nagranie ślubne dorównujące klimatem kasetom naszych rodziców lub dziadków? To zadanie dla niej.

< wstecz